Hur det är att vara jugge

För er som har missat denna uppenbara sak så är jag inte svensk, utan jugge. Och jag tänkte dra en lista över hur det är att vara jugge. För det första måste jag säga att jugge är en svensk medborgare som har minst en förälder med rötter i ett land som tillhörde forna Jugoslavien (Bosnien och Hercegovina, Serbien, Kroatien, Montenegro, Slovenien och Makedonien). Men oftast så brukar man bara räkna med Bosnien, Kroatien och Serbien för de tre språken liknar varandra mest, medans ingen fattar vafan en slovenare eller en makedon snackar om. O ajuste Montenegro är ju också ett eget land nu. Dem kan man också förstå ganska bra :) Då går vi till listan då :)
  • Vi är sexiga. Helt uppenbart så klart. Har du någonsin sett en ful jugge? I don't think so! Och om de inte är sexiga så är dem en plastpåse (plastpåse = en person som har en sexig kropp men ett fult ansikte, och man måste därför sätta en plastpåse på deras face) Eller så kan man vara tvärtom, men jag har inget ord för det :p

  • Juggenäsan. Ja, vi är sexiga, men vi är inte helt perfekta för det. De flesta juggar har en grov krok mitt på ansiktet. Vi är också sponsrade av Falkon, precis som syranier är.

  • De flesta juggar är också långa. Detta är faktiskt sant, enligt Wikipedia..så är medellängden för män i södra Europa 185 cm, medans medellängden för svenska män är 178 cm. För tjejer är det likadant..förutom för mig då :p *flaggstång* Jag är i himlen när jag kommer ner till balkan, alla långa killar ufff ;D

  • Vi har fula namn. Men don't get me wrong..i våra hemland är våra namn jätte vackra. Problemet är när en svensk vikarie ska ropa upp ens namn och man heter Vladica. Det låter som något man ropar innan man ska självmorsbomba något. Och dessa konstiga namn brukar oftast leda till mobbade svenska smeknamn. Som exempelvis om man heter Jasmina.."får jag kalla dig Jasse??" Boze pomozi! Mitt svenska smeknamn är Vladde. Fint eller hur :)

  • Våra efternamn slutar på vic! Hur många gånger har jag inte fucking hört "Varför slutar alla era efternamn på vic?" För att dem inte gör det!!! För det första, det är -ic och inte -vic. För det andra så heter alla inte så i efternamn. Det är typ som Svensson och Gustafsson. Slutar alla svenska efternamn på son eller? Nej det gör dem inte, vissa slutar för borg eller berg eller jag vene vad ens. Snälla va inte trög och sluta fråga oss den här efterblivna frågan.

  • Våra föräldrar hatar oss. Okej..dem hatar oss inte. Men dem tycker fan inte om oss så himla mycket heller. Och jag önskar att jag kunde säga att det beror på att vi alla är badboys och jag vene vad. Men så är det inte. Vi är änglar, vi diskar, dammsuger, gör våra läxor..allt gör vi för dem. Men vi blir ändå anklagade för att vi inte gör NÅGOT, och bara sitter på våra rövar och latar oss. Och vi blir kallade majmuni och budale och stoka och Gud vet vad.

  • Hur gamla vi än är, så måste vi fråga våra föräldrar om det är okej. Jag har skrivit om det här förut, men så är det faktiskt. I sverige när någon fyller 18 då äre fan fritt fram att leva sitt liv som man vill. Men i en juggefamilj betyder inte 18 år ett fucking piss och du ska lyssna på mama och tata eller babo och göra som dem säger!

  • Du blir kallad "min son" även fast du är en tjej. Jag tror inte jag måste förklara mig här, alla tjej-juggar upplever detta dagligen. Nisam tvoj sin!!

  • Man svär på sitt hemspråk. I vilken situation du än är. Om du har missat bussen eller bara tappar suddigummet på golvet, "fan", "jävla" och "helvete" räcker aldrig till för att beskriva hur arg man blir. Man måste dra till med en picka ti materina eller något liknande. Svenskar jag tycker ni borde uttöka er svärdords-ordbok snart.

  • Du kan "dansa" kolo. Alla juggar dansar kolo, alla kan inte dansa kolo, men alla tror att dem kan dansa kolo. Men det spelar faktiskt ingen roll egentligen, för dansa kolo är en del av jugge-genen man har och det är något man bara måste göra.

  • Alla älskar sin by. Om du frågar en jugge "vilken stad kommer du ifrån?" Och dem svarar typ Sarajevo eller Beograd eller någon annan stor stad på Balkan. Så var säker på att de kommer från en liten by 15 km från den staden. Jag har aldrig träffat någon jugge som faktiskt kommer från en storstad. Men anledningen till att vi inte säger det är inte att vi skäms för vår lilla by, vi älskar vår by och vi åker dit minst en gång om året, men det är för att ni inte vet var den lilla byn ligger eller ens vad jag snackar om. Vad betyder det för dig att jag kommer från Bakracici eller Dvorovi eller Sjekovac?

  • Vi Mat. När en svensk person säger FEST! då betyder det: Jag ska supa tills jag spyr på allt och alla. Men när en jugge säger FEST! Då betyder det: ima da se najedem k'o stoka, igrati kolo och piti sljivocica all night long! Vi juggar älskar all vår balkan mat, you name it, we love it! Pita? Love it! Sarma? Love it! Baklava? Love it! Jagnje? Love it! Prasetina? Alla love it förutom Bosnier! 

  • Vi bilar till Jugge-land på somrarna. Svenskar favorit semester ställe? Kanarieöarna och Thailand. Juggarnas favorit semester ställe? Hemlandet så klart. Vi måste inte älska det, men vi åker dit ändå, för vem kan motstå när babe tvingar i oss mer pita och mer corba än vad en elefant orkar äta. Fuck flyget! Hajmo mi se muciti 24 sata u kolima ist! *så tänker en typisk juggefarsa*
  • Juggesvenska. Glömde denna viktiga punkt av juggelivet o tänkte lägga till den för den e viktig. Alla (de flesta) juggar pratar juggesvenska. Vilket betyder att man blandar språken när man pratar. Som exempelvis, Idemo festati, skojala sam se, idem u stan da köpam skor osv osv! Ja allt möjligt. Men en viktig sak o tänka på är att många ord på svenska och jugoslaviska är likadana, fast betyder olika saker. Som exempelvis: slika. Vilket betyder ta kort på vårt språk. Så om du hör en jugge säga: Gordana, kan du slikati mig och Jovana?? Så vill hon altså att hon ska ta kort på dem. Hahah, men det låter sjukt som fan. Och en annan sak..kuk betyder höft eller krok på jugoslaviska, och det är oftast äldre juggar som inte inser att det betyder snopp på svenska. Alla har nog hört sina föräldrar göra detta misstag förut..
Juggar (+ en asian) på fest ;p Matten är i bakom alla människor

Kommentarer
Postat av: frida

asså detdära ljudet som brukar komma ur munnen på juggar vid ''fest tillfällen'' eller bröllop osv..



hur ska man förklara hur det låter , lixom ''shulululululul''



hur fan gör man det :o , ar as fashinerad av det :o

tack på förhand :D

du kan ju gå in på min blogg ,å förklara på en kommentar :d

2012-01-11 @ 16:03:34
URL: http://trololololoo.blogg.se/
Postat av: emina

asså DIN JÄVLA BITCH HAR INTE SKRATTAT SÅHÄR MYCKET PÅ TYP 3 ÅR ASSÅ DU ÄR SÅ FKING SKÖN ALLT FKING STÄMMER OCH OMG JA VET INTE JA MÅSTE GÅ O PISSA MIN URINBLÅSA FYLLDES AV ALLT SKRAT älskar denna kvinna assåXD

2012-01-12 @ 01:19:15
Postat av: emina

ljudet förklaras: kklklklklklklklklklklkklklklkl

2012-01-12 @ 15:44:07
Postat av: Hannah

Asså jag dörxd xd xd xd xd xd

2012-01-13 @ 10:17:24
Postat av: almina

HAHAHAHAHAHAHAHA UUUUMIREM

2012-01-14 @ 13:41:59
Postat av: Bucky

HAhahahahah "våra föräldrar hatar oss" klockreeeeent!!!

2012-01-15 @ 22:57:36
URL: http://buckys.blogg.se/
Postat av: Jasa

Hahaha så jäkla bra och sant :D

2012-01-22 @ 00:12:35
URL: http://jasas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du har helt fel angående längden dock, Sverige har världens näst längsta män i genomsnitt efter Nederländerna.

2012-03-01 @ 19:31:51
Postat av: vladica

ja anonym så kan det vara men inte där jag bor iaf här e alla korta som fan

2012-03-02 @ 16:23:58
Postat av: Saska

Hittade hit via en länk, kul läsning! Älskar att läsa sådant: man vet om det, men man blir fortfarande superglad! En rättning endast: du skrev att du aldrig träffat en jugge från en storstad. Nu har du fått en kommentar från en i varje fall! ;)
(Och jag vet, hehe, vi är inte särskilt många, men jag och mina närmaste vänner är samtliga från Sarajevo (riktiga Sarajevo, ingen by).

2014-03-17 @ 21:13:49
Postat av: Hej

Hahahahahaha jag är 12 år, jugge såklart, du glömde skriva om att vi älskar fyrverkerier och BMW

2015-05-01 @ 18:44:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0